SketchUp – Support


Komma igång med abonnemanget

1. Vad händer efter att jag har beställt ett abonnemang?

När du beställt ett abonnemang så kommer du att få ett mail från ”donotreply@trimble.com”.
Mailet hamnar ibland i skräpposten.

1. Klicka på länken ”Manage Your Account”.
2. Logga in i licensportalen.
3. Välj det konto som det står ”Köpt genom CADELIT Sverige AB” under.

2. En överblick av licensportalen

Licensportalen består av 3 delar.

Mina produkter – Här hittar du de applikationer som ingår i ditt abonnemang.
Det är även här du kan ladda ned installationsfiler och avaktivera enheter.

Medlemmar – Här kan du lägga till/ta bort användare och tilldela licenser.

Planinställningar – Här ser du detaljer om ditt abonnemang, som t.ex. avtalstiden och antalet licenser du/ni har.

3. Ladda ned installationsfiler

1. Logga in i licensportalen https://ecom-prd.trimblepaas.com/account/ och välj det konto som det står ”Köpt genom CADELIT Sverige AB” under.

2. Gå till Mina Produkter.
3. Klicka på Visa inkluderade appar”.
4. Klicka på ”Ladda ned” för att ladda ned installationsfiler för aktuell programvara.
5. Välj en mapp där du vill spara ned installationsfilen.

4 Installera SketchUp (Windows)

När du har laddat ned installationsfilen så ska du starta installationen.

Vi rekommenderar att du högerklickar på installationsfilen och väljer ”Kör som administratör”.

Under installationen kan du välja språk genom att klicka på ”Byt”.

4 Installera SketchUp (Mac)

När du har laddat ned installationsfilen så ska du starta installationen.

1. Dubbelklicka på den nedladdade installationsfilen.
2. Dra innehållet från ”SketchUp” till ”Applications”.
3. Installationen slutförs.

5 Aktivera programmet – Logga in

1. Dubbelklicka på startikonen.

I Mac kan en dialogruta öppnas där det står ”SketchUp.app är en app som hämtats från internet. Är du säker på att du vill öppna den?”.
Klicka på ”Öppna”.

2. Klicka på ”Logga in” [Sign In].
Ett webbläsarfönster öppnas och du får logga in.
Logga in med den e-postadress (Trimble ID) som licensen är tilldelad till.

3. Stäng webbläsaren.


Hantera användare och tilldelningar

Lägga till användare och tilldela en licens

1. Logga in i licensportalen https://ecom-prd.trimblepaas.com/account/ och välj det konto som det står ”Köpt genom CADELIT Sverige AB” under.

2. Klicka på ”Medlemmar”.
3. Klicka på ”Lägg till nya användare”.
4. Klicka på ”Lägg till ny användare”.
5. Ange användarens e-postadress.
6. Klicka ”Nästa”.
7. Ange användarens för- och efternamn.
8. Välj en ”Roll” för användaren.
9. Tilldela användaren en licens vid ”Produkttillgång”.
10. Klicka på ”Lägg till användare”.
Användaren får ett mail med en inbjudan. Användaren kan därefter installera och aktivera SketchUp.

Tilldela licens till användare

1. Logga in i licensportalen https://ecom-prd.trimblepaas.com/account/ och välj det konto som det står ”Köpt genom CADELIT Sverige AB” under.

2. Klicka på ”Medlemmar”.
3. Klicka på prickarna till höger om användarnamnet.
4. Klicka på ”Ändra produkttillgång”.
5. Markera kryssrutan.
6. Klicka ”Spara produkttillgång”.

Användaren får ett mail där det står att de har tilldelats en licens.

Återkalla licens

1. Logga in i licensportalen https://ecom-prd.trimblepaas.com/account/ och välj det konto som det står ”Köpt genom CADELIT Sverige AB” under.

2. Klicka på ”Medlemmar”.
3. Klicka på prickarna till höger om användarnamnet.
4. Klicka på ”Ändra produkttillgång”.
5. Avmarkera kryssrutan.
6. Klicka ”Spara produkttillgång”.

Användaren får ett mail där det står att licensen är återkallad. (Your subscription has been revoked).

Ta bort användare

1. Logga in i licensportalen https://ecom-prd.trimblepaas.com/account/ och välj det konto som det står ”Köpt genom CADELIT Sverige AB” under.

2. Klicka på ”Medlemmar”.
3. Klicka på prickarna till höger om användarnamnet.
4. Klicka på ”Ta bort användare”.
5. Klicka på ”Jag är säker”.

Användaren får ett mail där det står att licensen är återkallad. (Your subscription has been revoked).


Vanliga frågor – FAQ

Vilka versioner av SketchUp har jag tillgång till?

Du har via abonnemanget tillgång till alla aktuella versioner av SketchUp.
Du kan ladda ned installationsfiler här.

Jag har bytt dator. Hur gör jag för att installera och aktivera på den nya datorn?

Du kan installera SketchUp på din nya dator och aktivera med din e-post (Trimble ID) och lösenord.

Instruktioner för att ladda ned installationsfiler, installera och aktivera hittar du här.

Notera dock att du eventuellt även behöver ta bort tidigare aktiveringar. Instruktioner för det hittar du lite längre ned under ”För många aktiveringar – Exceeded allowed activations”.

Jag kan inte använda 3D Warehouse och andra funktioner

Efter den 31 januari 2024 stöds endast SketchUp Pro 2022 eller senare.

Så om du använder SketchUp Pro 2021 eller äldre behöver du installera en senare version för att kunna använda alla funktioner i programmet.

De funktioner som inte längre fungerar fullt ut i Sketchup 2021 och äldre versioner är:

-3D Warehouse
-Extension Warehouse
-Add Location
-Generate Report
-Live components
-Trimble Connect

De flesta licensproblemen löser du genom att logga ut och in igen

De vanligaste licensproblemen, som gör att du inte kan starta SketchUp eller LayOut, löser du genom att logga ut och logga in igen.

1. I Startrutan klickar du på figurikonen längst upp till höger.
2. Klicka på ”Logga ut” [Sign Out]
3. Ett webbläsarfönster öppnas och det står att du är utloggad.

Stäng webbläsaren.

4. Klicka på ”Logga in” [Sign In]
Ett webbläsarfönster öppnas och du får logga in.

5. Stäng webbläsaren.

Du har överskridit antalet aktiveringar – Exceeded allowed activations

Om du inte kan starta SketchUp och får ett meddelande att du har aktiverat för många gånger så måste du avaktivera alla enheter.

1. Klicka på knappen ”Hantera aktiveringar” [Manage activations].

Ett webbläsarfönster öppnas och du loggas in i licensportalen.

2. Gå till ”Mina Produkter”.
3. Klicka på ”Visa inkluderade appar”.
4. Klicka på ”Hantera enheter”.
5. Klicka på ”Ta bort behörighet för alla”.
6. Klicka på ”Klar”.

Stäng webbläsaren.

7. Klicka på figuren uppe i högra hörnet i dialogrutan.
8. Klicka på ”Logga ut” [Sign out].
9. Ett webbläsarfönster öppnas där det står att du loggat ut.

Stäng webbläsaren.

10. Klicka på ”Logga in” [Sign in].

Ett webbläsarfönster öppnas.

11. Logga in med din e-postadress och lösenord.
12. Stäng webbläsaren.

Inloggningsrutan visas inte när jag klickar på "Logga in".

Om det inte öppnas något webbläsarfönster när du försöker logga in gör du så här:

Windows:
1. Öppna utforskaren.
2. Gå till mappen ”C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\SketchUp\SketchUp 202X\SketchUp.
Ersätt X med siffran för den version du använder, t.ex. 4 för 2024.

3. Ta bort filen ”login_session.dat”.
4. Prova att logga in igen.

Mac:
1. Gå in under menyn ”” och klicka på ”Gå till mapp...”
2. Klistra in ~/Bibliotek/Application Support/SketchUp 202X.
Ersätt X med siffran för den version du använder, t.ex. 4 för 2024.

3. Tryck på Enter.
4. Ta bort filen ”login_session.dat”.
5. Prova att logga in igen.

Mina verktygsfält har försvunnit!

Om ett eller flera verktygsfält har försvunnit kan du återställa inställningarna.

Alla programinställningar blir återställda och du får godkänna licensvillkor etc. igen. Ingen stor grej kanske, men så att du vet innan.
Du kommer även att få placera om alla verktygsfält igen. Så eventuellt lite jobb med det. Men du kommer iallafall att få tillbaka alla verktygsfält. 🙂

Windows:
1. Stäng SketchUp och LayOut.
2. Gå till mappen C:\Users\Användarnamn\AppData\Local\SketchUp\SketchUp 202X\SketchUp
Ersätt X med siffran för den version du använder, t.ex. 4 för 2024.
 
3. Döp om filen PrivatePreferences.json till t.ex. egna_inställningar.json.
 
4. Starta SketchUp.

SketchUp 2024 kraschar när jag importerar eller redigerar bilder.

Om SketchUp 2024 kraschar när du importerar bilder, redigerar material etc. så kan det bero på att din dators grafikkort inte har fullt stöd för den nya grafikmotorn.
Då kan du byta tillbaka till den ”klassiska” grafikmotorn.

Windows:
1. Starta SketchUp.
2. Gå in under menyn ”Window”–>”Preferences” [Fönster]–>[Inställningar]
3. Välj ”Graphics” [Grafik]
4. Välj ”Use classic graphic engine” [Använda klassisk grafikmotor].
5. Klicka på ”OK”.
6. Starta om SketchUp.

MacOS:
1. Starta SketchUp.
2. Gå in under menyn ”SketchUp”–>”Preferences” [SketchUp]–>[Inställningar]
3. Välj ”Graphics” [Grafik]
4. Välj ”Use classic graphic engine” [Använda klassisk grafikmotor].
5. Klicka på ”OK”.
6. Starta om SketchUp.

SketchUp 2024 "laggar" mer än tidigare versioner.

Om du upplever att SketchUp 2024 laggar mer än tidigare versioner så kan det bero på att din dators grafikkort inte har fullt stöd för den nya grafikmotorn.
Då kan du byta tillbaka till den ”klassiska” grafikmotorn.

Windows:
1. Starta SketchUp.
2. Gå in under menyn ”Window”–>”Preferences” [Fönster]–>[Inställningar]
3. Välj ”Graphics” [Grafik]
4. Välj ”Use classic graphic engine” [Använda klassisk grafikmotor].
5. Klicka på ”OK”.
6. Starta om SketchUp.

MacOS:
1. Starta SketchUp.
2. Gå in under menyn ”SketchUp”–>”Preferences” [SketchUp]–>[Inställningar]
3. Välj ”Graphics” [Grafik]
4. Välj ”Use classic graphic engine” [Använda klassisk grafikmotor].
5. Klicka på ”OK”.
6. Starta om SketchUp.

Aktuell driftstatus för licensservrar och tjänster

Ibland uppstår det driftstörningar i licensservrar som gör att SketchUp kanske inte går att starta, 3D Warehouse inte går att komma åt etc.

Då är det tyvärr bara att tålmodigt vänta på att de åtgärdar detta.

Du kan se aktuell driftstatus på denna sida:
https://status.sketchup.com/


För dig som har förlängt ditt abonnemang

Behöver jag göra något inför den nya abonnemangsperioden?

Nej, du behöver inte göra något inför det nya abonnemangsperioden.

Om det mot förmodan inte fungerar så kan du logga ut/in igen.
Instruktioner för att logga ut och in hittar du här.

I Välkomstrutan visas det gamla förfallodatumet.

Det kan ta någon/några dagar innan det nya avtalsdatumet uppdaterats i programfönstret. Det sker med ett visst intervall.

Om du just nu har ett 2- eller 3-årsavtal så kommer det avtalsdatumet för den nya 1-årsavtalet att uppdateras när den nya avtalsperioden börjar.

Du kan logga ut/in igen för att få informationen uppdaterad.
Instruktioner för att logga ut och in hittar du här.

Du kan även logga in i licensportalen https://ecom-prd.trimblepaas.com/account/
Välj det konto som det står ”Köpt genom CADELIT Sverige AB” under.
Under ”Planinställningar” ser du dina avtal.

Jag har förnyat mitt abonnemang, men det gamla datumet visas i licensportalen.

När du förlänger ditt abonnemang skickas en mailbekräftelse från donotreply@trimble.com där den nya avtalsperioden framgår.

Det nya avtalsdatumet återges dock inte i licensportalen förrän den nya avtalsperioden börjar.

Om det står ”Förnyelsedatum” ovanför datumet betyder det att ditt abonnemang har förnyats och den nya avtalsperioden börjar efter det angivna datumet.

Om det står ”Utgångsdatum” ovanför datumet har ditt abonnemang inte förnyats.

Jag får fortfarande mail om att min abonnemang behöver förnyas.

Det beror sannolikt på att du har ett 2- eller 3-årsavtal. När ditt nya 1-årsavtal börjar gälla så ersätter det ditt tidigare 2- eller 3-årsavtal.
Du behöver normalt inte göra något, utan övergången sker automatiskt.

När jag startar SketchUp så står det att jag inte har någon licens.

Det kan bero på att ni minskat antalet licenser.
Ni kan via licensportalen kontrollera och ev. tilldela om licenser till rätt slutanvändare.

Instruktioner för detta hittar ni under ”Hantera användare och tilldelningar”.

Vi har minskat antalet licenser. Vad behöver vi tänka på?

Om ni har minskat antalet licenser så behöver ni via licensportalen kontrollera och ev. tilldela om licenser till rätt slutanvändare när den nya abonnemangsperioden börjat.

Instruktioner för detta hittar ni under ”Hantera användare och tilldelningar”.